Nini Rysh Nutrition

Afvallen? Deze 5 tips helpen direct!

derick-mckinney-__QqvTI5Edc-unsplash

Jij wilt afvallen. Gebruik dan ook jezelf als uitgangspunt en blijf niet hangen in het scannen van Instagram accounts van influencers of vrienden van vrienden die je dagelijks spammen met hun progressie. Kijk jezelf recht in de spiegel aan en wees eerlijk over wat je ziet. Hiermee doel je niet alleen op je uiterlijke kenmerken, maar ook de gedachten en gevoelens die jij bij jezelf opmerkt terwijl je kijkt. Schrijf nu je bevindingen op papier en bedenk twee haalbare doelen voor jezelf, verbonden aan een datum in de toekomst. De doelen kunnen bestaan uit een streefgewicht en bijvoorbeeld een doel op het gebied van sport of beweging. Maar jezelf een bepaald (fit) gevoel of gezond voedingspatroon ten doel stellen kan natuurlijk ook.

Track je eten. Hou 1 a 2 weken een voedingsdagboek bij in een schriftje met gebruik van een eet-tabel (zie website van het Voedingscentrum) of middels het gebruik van een gratis foodtrack app (ikzelf gebruik MyFitnessPal). Verwerk letterlijk alles; van water tot dropje, zoetje en het gebruik van olie en sauzen tijdens het koken van je maaltijd. Dit kan, door grove schatting. Maar wil je het echt eerlijk doen; verzet dan even wat extra werk en weeg je eten nauwkeurig af. Confrontatie gegarandeerd, maar ook nuttig omdat je alleen zo echt ziet wat jij dagelijks tot je neemt.

Kilo’s kwijtraken kost tijd. Ja, je kunt theoretisch een tijdje leven op 1200 kcal per dag. Maar dat raad ik af! Snel afvallen betekent simpelweg, snel weer aankomen. Ben je net lekker bezig, stel je jezelf teleur omdat je lichaam niet om kan gaan met de energietekorten. Zonde van de moeite. Je lichaam heeft tijd nodig om jou hersenspinsels fysiek bij te benen dus gebruik die tijd nuttig. Ga bewegen. Wekelijks minimaal 2 a 3 keer een uur. Hou je er van om je uit te sloven in de gym met gewichten, go for it. Wandel je graag? Do! Maar beweeg, want door regelmatig flink te bewegen zorg jij voor een optimale verbranding. En nee, alleen cardio is niet heilig en van krachttraining wordt je niet opeens een kerel.

Je bent goed bezig! Waarschijnlijk stond je even raar te kijken toen bleek dat je dagelijks veel meer tot je nam dan je dacht. Filter de producten die voor jou ‘te veel of te lekker’ waren nu uit je voedingspatroon. En verwissel deze met gezondere alternatieven. Denk hierbij aan het gebruik van magere producten, producten zonder toegevoegde suikers, eiwitrijke en volkoren varianten. En als je alles echte te lekker vindt en niet kunt kiezen, ga dan na of je de porties kunt verkleinen of kies een moment (of 2 momenten) per week dat je jezelf beloont door jezelf te trakteren op iets lekkers. Let wel, blijf consequent!

De weegschaal liegt niet. Maar je gevoel nog minder. Ga bij deze stap uit van wat jij prettig vindt. De een wil het liefst elke vrijdagochtend een vast moment naakt op de weegschaal staan, de ander meet liever de omtrek van het lichaam. Weer een ander wil liever ervaren dat kleding ruimer gaat zitten. Er is geen goed of fout! Je zal zien dat bij elke 5 kg jouw omgeving je gaat complimenteren met je fitte look. Gebruik deze momenten, bewaar de complimenten als stok achter de deur voor mindere tijden (die ook komen gaan). Afvallen maakt je niet mooier, afvallen maakt je gezonder waardoor je beter in je vel zal zitten en dit gaat uitstralen. En lukt het even niet? Blijf dan eerlijk tegen jezelf en begin weer gewoon bij stap 1. Want geloof mij nou, ook influencers doen dat.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

× Stel je vraag via WhatsApp