Nini Rysh Nutrition

Volhouden, hoe dan?

olia-nayda-3TQ8I-sR9a8-unsplash (1)

Doorzetten kun je leren

Volhouden kost doorzettingsvermogen en daadkracht. Dit hebben wij allemaal in ons, maar moeten we wel vaak blijven stimuleren. Je start gemotiveerd aan een project, bijvoorbeeld afvallen, en wil succes behalen. Succes motiveert en beloont. Beloning zorgt voor stimulans en zo ben je sneller geneigd je patroon vast te houden ofwel, vol te houden.

Afvallen

Goed, je besluit op een dag dat je wat pondjes minder wilt wegen. Wellicht omdat je kleding strakker zit dan voorheen, omdat je je vaker vermoeid voelt of omdat je conditioneel extra vooruitgang wil boeken. Kort om, iedereen heeft zijn/haar eigen reden. Je stelt je einddoel vast waarna je vrolijk aan je eerste week begint, die overigens vaak de meeste moeite kost. Na een week wil je resultaat zien, en dit kan! Je staat op de weegschaal en merkt een kilo verschil. Stiekem verwachtte je meer, maar het begin is er. Nu komt het neer op mindset; hoe gaat je door? Om het proces van afvallen te kunnen volhouden kun je het beste stappen zetten die ook realistisch en haalbaar zijn. Kleine stappen dus. Want achter elk behaald doel schuilt een succesmoment. En elk succesmoment prikkelt jou om door te gaan. Deze moet je dus goed vieren!

Na 3 weken vind je eigenlijk van jezelf dat je lekker gaat. Je hebt de smaak te pakken, je manier van afvallen heeft een vorm van routine gevonden en je merkt ook dat je succesmomenten hebt bereikt. Goed bezig! Maar in deze 3 weken ben je ook al tegen jezelf aangelopen. De lekkernijen die op de loer lagen riepen massaal jou naam en ondanks dat je er 4 kon negeren, kon je de 5e helaas niet te weerstaan. Je baalt direct. Verdorie, nu is je mojo naar de knoppen! Maar joh, je bent mens. Geen robot. Gevoel, smaak en beleving is een onderdeel van jouw bestaan. Dus negeer niet alles ten koste van je doel. Trakteer jezelf; laat de lekkere dingen waar je niet van kunt blijven een onderdeel zijn van het vieren van je succesmoment, beloon je harde werken. Maar stel jezelf wel de vraag: “wil ik mijzelf hiermee belonen?”. Is het antwoord ja, geniet dubbel! Is het antwoord nee, ook super – dan beloon je jezelf op een ander moment of andere wijze.

Vasthouden

Eindelijk heb jij je doel bereikt. Je bent fit, trots op je prestaties, je kan het van de daken schreeuwen en iedereen geeft complimenten dat die outfit je fantastisch staat. Je bloost en bent blij dat je harde werken zich vertaald heeft in dit resultaat. Misschien wil je meer? We laten even de vraag los of dat (direct) verstandig is, want hey – dat vind ik ook een vraag die jij jezelf zou moeten stellen. Maar mocht je niet tevreden zijn. Start dan opnieuw met het stellen van 1 einddoel en bouw 5-10 kleine succesmomenten in op je weg daar naar toe.

Heb je wel je einddoel bereikt? Dan wil je het na lang ploeteren natuurlijk zo houden! Je moet je op dit punt goed realiseren dat het afvalproces een begin en een eind kent. Logisch, maar realiseer je ook dat je, als je wilt behouden waar je zo trots op bent. Je niet je lichaam moet plagen met een overdadigheid aan suikers en vetten. Het zal altijd een missie zijn om balans te vinden zodat je niet weer in een langzame groei terecht komt. Die erkenning is stap 1. Het doorzetten zit hem nu dan ook niet in die kleine succesmomenten, maar de herinnering en routine. Zorg dat je net iets (300kcal) boven je dagelijkse afval-calorie-inname gaat zitten en hou de regelmaat die voor jou tijdens het afvallen werkte vast. Je beloont jezelf nu bij elke maaltijd/snack door je lichaam met meer te voeden. Eens per week heb jij een groter genietmoment die jij inmiddels kritisch kunt afwegen en inpassen naar keuze. Want als er nu iemand is die weet wat goed voor haar-/hemzelf is, ben jij dat.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

× Stel je vraag via WhatsApp