Nini Rysh Lifestyle

Bewegen & Workouts

Hoe vaak zit jij op de bank? Hoe vaak verkies jij de auto boven de benenwagen of de fiets? Hoe vaak neem jij op je werk de trap? Je hoort deze vragen vast vaker als het aankomt op bewegen. Maar wat deze vragen je wel willen doen beseffen is dat beweging echt heel erg belangrijk is. Niet alleen helpt het je lichaamsgewicht op peil te houden, maar het activeert ook je hersenen, je psychisch welzijn en eigenlijk je hele bewegingsapparaat! We realiseren ons soms te weinig dat ons lichaam een bijzonder apparaat is, omdat het zich aan kan passen aan bijna alle omstandigheden die je maar bedenken kunt. In beweging komen, zijn en vooral blijven is voor ons mensen dus echt heel belangrijk, omdat we kort gezegd anders vastroesten en niet meer soepel kunnen functioneren (op alle gebieden!). So, live a little, start to move!

Steeds vaker zie je ook op tv de rapportages over jonge kinderen en tieners die achter de Ipad of tv hangen in plaats van minder buitenspelen. Maar vlak jezelf als (jong-)volwassene ook echt niet uit. Ik zal in dit blog ook eerlijk naar mijzelf kijken. Zodat je ziet dat ook ik de struggle best wel eens ervaar.

Op zich is bewegen vaak niet het probleem. We pakken allemaal wel eens een wandelingetje voor de frisse neus of fietsen even naar de winkel. Maar wil je echte voordelen halen uit je beweging, dan neigt het al gauw naar sporten. En van het woord sporten worden veel van ons vaak al moe (eerlijk..?). Het betekent namelijk dat je echt actief jezelf moet gaan triggeren en je weet dat dit vaak moeite, spanning en spierpijn kost voordat je voordelen gaat opmerken. Het kost immers tijd, en daar zitten wij luie draken gewoon niet altijd op te wachten. Wij willen de quick fix, wij willen graag snel resultaat boeken anders voelt het niet nuttig en laten wij liever leuke dingen voor gaan.

Zo ook ik. Ik ben gek op bank hangen, heb veel behoefte aan slaap dus ga geregeld vroeg naar bed en heb geen beroep waar ik fysiek heel actief hoef te zijn. Als ik dus niet aan sport zou doen, zou ik al gauw klachten kunnen ontwikkelen die voortkomen uit onvoldoende beweging. Klachten zoals: stijve spieren, rugklachten, nekklachten, hoofdpijn, slecht slapen, slecht kunnen focussen, aankomen in gewicht en verhoogde kans op het ontwikkelen van stressklachten, darmproblemen, hart-en vaatziekten, diabetes type 2, hoge bloeddruk, longproblemen en zo kan ik nog wel even doorgaan..

Dat alles heb ik natuurlijk niet op mijn verlanglijstje staan. Ik heb jaren gevochten tegen sport. Zeker als kind en tiener was ik gewoon niet gemotiveerd genoeg om hierin echt mijn best te doen. Ik wilde namelijk bij les 1 al de beste zijn, maar omdat ik dit natuurlijk niet was (duh, een veel te hoog gegrepen doel..), was mijn motivatie al gauw opgebrand en gaf ik op.

Tijdens het begin van mijn 20’er jaren ben ik mij gaan beseffen dat ik sporten voor mijzelf eigenlijk veel leuker vond dan in teamverband. Ik ben in een lokale kleine sportschool gestart met fitness en deed ik deels mee aan dansklassen samen met een vriendin. Dansen (wist ik, want ik heb best gevoel voor ritme) ging mij makkelijk af en was dus vooral voor de leuk. Het fitness verkreeg wel steeds vaker mijn voorkeur. Ik kon hierin mijn eigen tijd bepalen en dus ook op rustige momenten trainen als niemand er was. Zo kon ik zelf stuntelen en voelde ik mij niet bekeken.

Na wat krachtsinspanning en vooral veeeel cardio merkte ik dat mijn spieren meer wilde en ik meer lef had. Dus in de grote stad naar een mega sportschool. En al was het krachthonk met al die potige kerels best angstaanjagend, ik merkte wel dat ik tegen niemand meer hoefde op te boxen. En nog steeds kan ik tussen die potige mannen als vrouw prima mijn ei kwijt. Door veel af te kijken en toch ook hulp te vragen aan experts lukte het mij om persoonlijke kleine succes te bereiken, af te vallen, mij fitter te voelen en mijn lijf meer te waarderen. En dat helpt bij de ontwikkeling van je zelfvertrouwen.

Doordat mijn spieren toenamen, want dat is het grootste voordeel van krachttraining, kon ik ook buiten wat verder gaan hardlopen. Ik deed zelfs twee keer mee met een loop! Het hardlopen geeft mij tot op de dag van vandaag een onwijs fijne uitlaatklep. Ik kan solo rennen, mijn gedachten laten gaan, endorfines kweken wat dan weer lekker therapeutisch werkt voor je brein en gemoedstoestand.

Sporten kan ik nu volhouden, omdat ik nu exact weet wat bij mij past. Samen sporten is niet mijn ding, dan wakkert het gevoel van competitie weer aan en voel ik mij automatisch minder gemotiveerd. Ik weet dit doordat ik experimenteerde. Dus wil jij ook meer bewegen, dan is mijn advies: ga eens 5KM wandelen, of 2 KM hardlopen, ga mee met bekenden en kijk stiekem af bij anderen, Youtube filmpjes helpen, stel gewoon je vragen, maar ga ook gewoon eens een proefles in je uppie doen en zien wat je indruk is. In beweging komen, ervaren en soms gewoon domweg doen zorgt ook dat je in beweging blijft en de drempel steeds wat verder overstapt. Jij blij en je lichaam en mindset blij!

Inmiddels weten we; wachten op een wonder helpt niet, maar actief in beweging komen wel. Make your own move! Wil je nou specifiek voeding- en beweegadvies of meer balans in je algehele leefstijl? Stuur mij dan een bericht via het contactformulier. Ik kan met je meedenken en samen een persoonlijk plan opzetten die het beste bij jou past.

Laat een reactie achter